Asiantuntevan valmentajan tunnusmerkit osa 1.

November 24, 2018

 


Toimivia ihmissuhdekemioita ja tieteellisten tutkimustuloksien soveltamista yksilöiden kohdalla. Sitä on personal trainerin arki.


Oletko koskaan miettinyt, että mitä odotat hyvältä personal trainerilta? Miksi olet palkannut hänet auttamaan sinua kohti tavoitteitasi? Mihin tarvitset häntä? miksi haluat treenata hänen kanssaan? Näitä kannattaa pohtia jo valmentajaa harkitessa, mutta myös jatkuvasti valmennussuhteen aikana.


 

 



Kuvittele tilanne, jossa asiakas haluaa polttaa rasvaa kiinteytyen lopulta unelmavartaloonsa. Hän haluaa saavuttaa tämän tavoitteen, koska haluaa tuntea saman itsetunnon, mitä hänellä oli nuoruudessa, kun hän oli vielä entisissä unelmamitoissa. Hänelle ulkonäkö siis edesauttaa hyvän itsetunnon rakentumista ja hyvinvointia arjessa, siksi hän tavoittelee unelmakroppaa. Lisäksi hän haluaa keskittyä nyt vain itseensä, koska joutuu jo töissä tekemään paljon muiden puolesta ja kotona perheen. Hän haluaa siis sijoittaa fyysiseen, mutta myös henkiseen hyvinvointiinsa.

No, miten hän saavuttaa haluamansa? Asiakas päättää palkata personal trainerin, koska on kuullut ystävältään, että hänen tulostensa takana on sellainen. Hän ei tiedä, millaista pt:n palkkaaminen käytännössä on, mutta päättää tehdä sen.  Hän ei siis tiedä, mitä tuleman pitää.

Miten PT:n tulisi sitten toimia tässä tilanteessa, kun asiakas ottaa häneen yhteyden?

PT:n rooli on hyvin moninainen, haastava ja jatkuvasti muutoksessa. Jaan PT:n työnkuvan kahteen eri elementtiin. Ensimmäinen elementti on ihmissuhdetaitoja, eli viestintää, kommunikointia, yhteistyötä, empatiaa, johtajan roolin ottamista, luottamuksen rakentamista, psykologiaa. Toisin sanoen toimivaa valmentajan ja valmennettavan ihmissuhdetta, joka nojaa luottamukseen ja molemminpuoleiseen kunnioitukseen. Hyvin helppoja asioita kirjoittaa, mutta käytännössä hyvin aikaa vieviä ja vaikeita toteuttaa. Joidenkin asiakkaiden kohdalla tämän osuuden hoitaminen tuntuu tosin helpommalta kuin toisten.

Toinen elementti on taas liikuntafysiologiaa, ravitsemustieteitä, liikuntalääketiedettä, biomekaniikkaa yms. tieteellisten tutkimustuloksien soveltamista ja jalkauttamista käytäntöön yksilötasolle, etsien juuri sitä kyseiselle yksilölle toimivaa metodia. Se on siis puhtaasti liikunta- ja terveystieteiden asiantuntijuutta.
 

 


Jos PT:n pitää osata molemmat osuudet työssään, osaisitko sanoa, kumpi niistä on tärkeämpi? Kumpaa tulisi harjoittaa suurimman osan ajasta ja kumpaa vähemmän?

Jos PT osaa kaiken ensimmäisestä elementistä eli hän tekee työtään vain tämän elementin kautta kaiken aikaa, ei hän tiedä mitä hemmettiä hän on neuvomassa tai opettamassa, vaikka asiakas tekeekin kaiken, mitä hän sanoo. Ei synny tuloksia, vaan kivoja reenejä ja yhteisiä hetkiä.

Toisinpäin taas, jos PT:n toinen elementti on kaikki mitä hän työssään käyttää, hän kyllä tietää miten asioiden pitäisi mennä, mutta konkretia ja tulokset eivät taaskaan näy asiakkaassa. Asiakas ei tee niitä asioita, kun korkeintaan tapaamisilla. Tällöinkin vain pakosta, pakotettuna ja huonosti voiden. Ei tuloksia, eikä hyvää ihmissuhdetta.

PT siis jalkauttaa toisen elementin tiedon käytäntöön, mutta se vaatii ensimmäisen elementin ihmissuhdetaitoja.

 

 



Kummassakaan tilanteissa en kyllä itse jatkaisi valmennussuhdetta, ellei olisi jumalattomasti ylimääräistä rahaa. Tuskin kyllä sillonkaan.

Joko olet miettinyt valmiiksi, miten prosentuaalisesti PT:n tulisi jakaa kaksi elementtiä työssään?

Väitän, että 4/5 osaa valmentajan työstä tulee keskittyä ensimmäiseen elementtiin vaatien 80% valmentajan energiasta ja ajasta. Valmennustyö siis keskittyy toimivaan ihmissuhteeseen, joka nojaa luottamukseen ja kunnioitukseen. Loput 1/5 osaa tulisi perustua toiseen elementtiin, eli tieteellisen tiedon ja käytäntöjen oppien soveltamiseen asiakkaalle, jolloin metodit toimivat juuri hänen kohdallaan.

Jos nämä elementit ovat oikeassa suhteessa PT:n työssä, on asiakkaalla hyvät mahdollisuudet saada tuloksia hänen kanssaan.


Tosin tilanne ei ole näin yksinkertainen. Toisen elementtin tieteellisen tiedon ja käytännön osaamiseen ei asiakas voi vaikuttaa, mutta ensimmäisen elementin ihmissuhdetaitoihin voi. PT ei voi ikinä vain itse vaalia toimivaa valmennussuhdetta, vaan se on aina kahden kauppa. Tästä syystä kaikki asiakkaat eivät sovi yhdelle PT:lle, eikä kaikki PT:t sovi yhdelle asiakkaalle. Tämä on hyvin tärkeää muistaa ja tiedostaa niin valmentajana, kuin asiakkaana.

 

 


Kirjoituksen idea on herättää sinussa kysymyksiä, ennen kun aloitat personal trainerin kanssa työskentelyn. Tai ehdottomasti silloin, jos olet jo sellaisen palkannut. Tarkastele 80/20-sääntöä ja mieti sitä omalla kohdallasi. Miten valmentajasi onnistuu täyttämään nämä? Mitä odotat valmentajalta, jotta ne täyttyisivät? Mitä voisit itse tehdä toimivan ihmissuhteen eteen?
 

 
Kritisoi ja kyseenalaista aina elämässä, niin myös nyt lukiessasi tätä kirjoitusta. Kirjoita ja kommentoi, toimiiko tämä sääntö näin käytännössä. Sehän on kuitenkin vain esittämäni hypoteesi, jonka olen johtanut omasta elämästäni. Sen paikkaansapitävyyden mittaamiseen tarvitsisi toimivan tutkimusasetelman, joka täyttäisi tieteellisen tutkimuksen kriteerit. Sen jälkeen se voitaisiin suorittaa ja tarkastella tutkimustuloksien paikkaansapitävyyttä. En sano tätä siksi, että sinun tulisi lähettää tutkimustuloksesi minulle ja voisimme käydä vasta sitten debattia, vaan tarkoitan, ettei esittämäni väittämä ole välttämättä totta, vaikka sen itse koenkin näin. Kommentoi ja kerro omia mietteitäsi.

Nyt kun on tarkasteltu enimmäkseen valmentajan työnkuvaa ja -odotuksia, kirjoitan kolmannessa osassa asiasta toisinpäin. Tarkastelen siinä odotuksia, joita luon asiakasta kohden valmentajana. Hahmottelen sitä, minkälainen on asiakkaan rooli valmennussuhteessa.

 

Please reload

Recent Posts

Please reload

Archive

Please reload

Tags

+358458872238

©2019 BY KOUTSIN KUJEET. Y-TUNNUS 2859588-6

  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle