Recent Posts

Archive

Tags

Asiantuntevan valmentajan tunnusmerkit osa 2.

Edellisessä kirjoituksessa hahmoteltiin valmentajan 80/20-sääntöä, jolla tarkoitetaan valmentajan työnkuvan jakamista kahteen osaan. 80% energiasta ja ajasta tulisi vaalia toimivan valmennussuhteen ylläpitoon, eli ihmissuhdetaitoihin. Loput 20% on taas puhdasta tieteellisen tiedon jalkauttamista käytäntöön, siis puhdasta terveys- ja liikunta-alan asiantuntijuutta. Tässä kirjoituksessa käsitellään tuon teorian 80%-osuutta vielä lisää. Kuvittele taas seuraavanlainen tilanne. Asiakas haluaa saada kropan toimintakykyiseksi, koska hän ei ole liikkunut koskaan aktiivisesti. Hän liikkuu autolla paikasta toiseen ja istuu työssään jatkuvasti. Hän aloittaa kuntosalilla tavoitteena elämäntapamuutos. Hän tapaa valmentajan kanssa viikoittain, jotta saavuttaisi tavoitteensa nopeammin. Riittääkö tämä kerran viikossa tapaaminen? Se on monelle kuitenkin maksimimäärä tapaamisia taloudellisesti, jolloin valmennuksen hinta asettuu 200 euron pintaan per kuukausi. Jos tapaamisia olisi jokaisessa kuntosalitreenissä, olisi valmennuksen kuukausihinta 350 euroa, joka on monelle kohtuuton summa, etenkin pidemmäksi aikaa. Mielestäni se riippuu, miten tapaamisten sisältö suunnitellaan. Asiantuntevan valmentajan tunnusmerkki on kokonaisuuksien huomioiminen, josta kuntosalitreeni on vain pieni osa. Moni kuvittelee, että tulokset tehdään salilla, mutta väitän toisin. Meillä kaikilla on 24 tuntia aikaa vuorokaudessa, josta toivottavasti nukumme 8 tuntia. Loput 16 tuntia on käytettävissämme. Treenaamme päivässä tunnin, joten siitä jää vielä 15 tuntia aikaa. Juuri tämän 15 tunnin aikana tehdään ne tulokset. Vaikka tekisit treenit aina oikeaoppisesti progressiivisesti rasitusta nostaen, kevennykset huomioiden, monipuolisesti ja suunnitelmallisesti, et tule saamaan yhtä hyviä tuloksia kuin mitä voisit saada, jos keskittyisit samalla intensiteetillä myös kaikkeen muuhun salin ympärillä. Jos et tuon 15 tunnin aikana tee hyviä valintoja ravinnon suhteen, huolla kehoasi, valitse hyötyliikuntaa ja välttele istumista, keskity psyykkiseen puoleen, tulet mitä luultavammin pettymään. Elämäntapamuutoksissa on nimenomaan kyse kokonaisuuksien muuttamisesta, jolloin kuntosalitreeni on vain pieni osa sitä. Joudut totuttelemaan uusia ajatusmalleja, toimintatapoja, valintoja, etsimään arvoja. Kaikista pienistä arjen valinnoista kasvaa valtava puro. Hyvä valmentaja lähtee alkukartoituksessa kokonaisuuksien hahmottamisesta ja asiakkaan oman, yksilöllisen elämän tunnistamisesta. Jokaisella meillä on lempiurheilumuotoja, lempiruokia, olemme ilta- tai aamuvirkkuja, rentoudumme eri tavoin, käsittelemme stressiä eri tavoin, olemme erilaisissa elämäntilanteissa, meillä on jokaisella enemmän tai vähemmän psyykkisiä ja fyysisiä rajoitteita, kaikki ruokavaliot eivät sovi kaikille. Tämä kaikki linkittyy 80/20-säännön 80% osuuteen. Jotta valmentaja voi saada kiinni näistä asioista, puuttua niihin ja opastaa, on hänen luotava luottamuksellinen ja molemmanpuoleista kunnioitusta nauttiva valmennussuhde. On erittäin tärkeää muokata valmennuksesta yksilöllinen, jolloin se sopii kuin avain lukkoon juuri kyseiselle asiakkaalle. Kuntosaliohjaaja on se kaveri, joka vetää sinulle hyvän treenin ja heitätte yläfemmat lähtiessäsi. Henkilökohtainen valmentaja on se, joka ottaa huomioon kokonaisuuden, josta salilla käyminen on vain hyvin pieni osa. Eli kerran viikossa tapaamiset voivat riittää, mutta tähän on sisällytettävä myös yhteydenpitoa muutenkin. Itse toteutan tämän sähköpostilla ja joissain tapauksissa myös videopuheluilla. Tapaamisten aikana ei voida eikä pystytä käymään kaikkea läpi, kun on vain 60 minuuttia käytettävissä. Treenin aikana voidaan keskustella, mutta harvoin pystytään mihinkään syvällisempään tai pidempään pohdintaan, ettei treenaaminen kärsi siitä. Aiemmin esitetyn esimerkkiasiakkaan kohdalla kerran viikossa tapahtuvat tapaamiset kuntosalilla käsittävät hyvän treenin, mutta hänen kohdallaan olisi erityisen tärkeää lähteä sijoittelemaan liikuntaa myös arkeen. Työmatkat kävellen tai pyöräillen ja jos eivät ole vaihtoehto – auton parkkeeraaminen mahdollisimman kauas, jotta askelia tulee päivänmittaan lisää. Portaiden valitseminen AINA hissin sijaan, työpäivän aikana seisomaan nouseminen ja kävely tai vielä parempaa: 10 minuutin taukojumppaa kahden tunnin välein. Kaupassa käyminen kävellen ja ruokakassien kantaminen kotiin. Kehonhuoltoa asteittain enemmän ja enemmän, ehkäpä myös säännölliset hierojalla käynnit. Ruokavaliossa pienistä muutoksista lähteminen, konkreettinen tuki ihan käytännön tasolla opettamalla kauppalistan laatimista ja oikeiden tuotteiden löytämistä kaupasta. Ruoan oikeaoppinen valmistus, mausteiden käyttö ,kerman ja voin sijaan. Tähän lisäksi psyykkisen puolen korostamista: minkälaiset liikuntatottumukset ovat olleet lapsuudessa, miten ne ovat muuttuneet, mitä ajatuksia tai pelkoja siihen on voinut liittyä, arvoja ja tunnetiloja. Kaikki asioita, mistä ei ole aina aikaa puhua kuntosalilla tapaamisten yhteydessä, ainakaan tarpeeksi. Toisin sanoen, valmennussuhteen on käsitettävä yhteydenpitoa myös tapaamisten välissä tavalla tai toisella. Asiantunteva valmentaja kartoittaa alkukartoituksessa tilannetta kokonaisvaltaisesti, mutta lähtee myös rakentamaan valmennussuhdetta kokonaisvaltaiseksi jatkuvasti pyrkien toimivaan ja luottamukselliseen valmennussuhteeseen. Valmennussuhde ei ole tällöin vain tapaamisia. Tunnistat asiantuntevan valmentajan siitä, että esitetyt kysymykset käsittelevät paljon myös kuntosalin ulkopuolista elämää. Tällöin tiedät, että et ole tullut kuntosaliohjaajan paikkeille, vaan henkilökohtaisen valmentajan.

+358458872238

©2020 BY KOUTSIN KUJEET. Y-TUNNUS 2859588-6

  • Facebook
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle